12th Minling Trichen
‧ 第十一世敏林赤钦法王法语开示 (一) ‧

* Truth and Courage 真实和勇气 *


佛法的真髓在于真实对待自己〈自己的内在自性〉,并且尽己之力保持勇气。当真实和行于真实道上之勇气与观照相会,行者才算真正开始修持佛法。在我们生起这些真实和勇气的特质之前,我们仍然容易受害于我们自己的虚伪和造作。

The essence of Dharma lies in being true to oneself (one’s innate nature) and in exerting great effort to be courageous. When truth and the courage to walk on the path of truth are joined with mindfulness, a practitioner truly begins to practice the dharma. Until these qualities of truth and courage are generated, we will be vulnerable to our own pretenses and fabrications.


真实和勇气的生起,使得我们了解佛法的核心真髓。对此未能了解,会导致我们进入无尽的轮回陷阱。缺乏勇气,则让我们无法真实面对自己的佛性。

The arising of truth and courage allows us to realize the core essence of dharma. Not understanding this leads us into the trap of endless cyclic existence. A lack of courage keeps us from being true to our Budhha nature.


善行或不善行皆由心所造。行动尽管看来较为明显,却是在我们的动机之后。即使是明显为善的行动,若我们发心的根本为自私,其利益只有极少。任何以智慧和无私为动机所做的行为,都是我们自己佛性的一个展现。

Both virtuous and nonvirtuous actions are formed in the mind. Actions—though more apparent – are secondary to our motivation. Even an apparently virtuous action is of little benefit if the root of our motivation is selfishness. Any action performed with wisdom and selfless motivation is an expression of our own Buddha nature.


~ 选自Sandra Scale 编着《宁玛大师的圣语》
(Sacred Voices of the Nyingma Masters), Padma Publishing 2004出版。


‧ 第十一世敏林赤钦睡觉法王法语开示 (二) ‧

* 修行最重要的是『降伏自心』*


• 「修行最重要的是『降伏自心』,要降伏自心就要从自己的身、口、意做起;如果我们能认识到眼睛所见的、口所说的、心所想的事物都是因缘和合,没有一个实体,而把身、语、意安住于自性的光明中,这样持续地做,就能够了悟诸法实相。」~ 睡觉法王‧灵鹫山无生道场 1998-06-08


• 即使能把天地倒转,如果没有慈悲心,也是一无是处。如果我在你面前示现神通,你可能一时对我生起信心,但这不是真正虔敬的信心。就我个人的体悟,如果能依循佛陀的法教,过快乐的生活,而不伤害任何人,这就是最大的神通。~ 睡觉法王法语


• 一个人是不是活佛转世不重要,如果他知道以佛菩萨的方式终其一生利益一切众生,他就是转世活佛。如果故作活佛状,他也不必然是成就者。所以做一个真正的人,要比去模仿另外一个人更重要。~ 睡觉法王法语


  • ‧第十二世敏林赤钦法王‧上师瑜伽
    具德至恩上师如意宝端坐顶门莲月宝座上师恩浩荡三门俱蒙福敬祈恩赐身语意成就 ... more
  • ‧第十二世敏林赤钦法王‧法语开示
    有一天去世时候 带走的东西只能是佛法,不要说明天后天。慢慢的体悟这个道理 ... more
  • ‧第十一世敏林赤钦法王‧上师瑜伽
    虽已年迈且体衰,行止犹如幼儿般,不听他人之言说。 喔 ~ 疯狂的 昆桑旺嘉!! ... more